Tiedämme kaikki sen tunteen, kun haluamme tehdä tai oppia jotain, mutta motivaatio tuntuu olevan hukassa. Aloittaminen on haastavaa, tai muut asiat menevät aina edelle – innostus puuttuu, ja siksi joko alkuun pääseminen tai loppuun asti puurtaminen on lähes mahdotonta. Haaste on ärsyttävän tavallinen, mutta onneksi siihen voi vaikuttaa pienilläkin teoilla.
Oletko näin hybridityöskentelyn aikakaudella törmännyt jo termiin prokrastinaatio?
Se tarkoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi asioiden lykkäämistä. Vaikka tiedämme, että tiettyä tehtävää kannattaisi edistää tai uusien asioiden oppiminen olisi hyödyllistä, lykkäämme silti asioihin tarttumista – varsinkin, jos ei ole ihan pakko tehdä sitä juuri nyt. Ehkä pyykit alkavatkin kotitoimistolla kiinnostaa enemmän, ja lopulta olemme tilanteessa, jossa tehtävän viimeistelyn kanssa on hirvittävä kiire tai vain hävettää, että ei ole aloittanut haluamaansa asiaa.
Samat motivaation ja sen ylläpitämisen haasteet koskettavat niin yksilöitä kuin yrityksiäkin. Vaikka uuden oppiminen ja osaamisen kehittäminen ovat työarjessa tärkeitä asioita – ja myös hirvittävän kiinnostavia ja palkitsevia – ajoittainen motivaation puute voi olla oppimisen tiellä missä tahansa organisaatiossa ja tiimissä.
Kyse ei ole laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä, vaan ennen kaikkea kannustavan oppimisympäristön luomisesta ja sen hyödyntämisestä.
Kuinka siis herätellä koko tiimin motivaatiota oppimista kohtaan sekä pitää samalla prokrastinointi aisoissa? Tässä blogissa tutustumme tehokkaisiin keinoihin motivoida työyhteisön jäseniä kehittymään.
Aivan kuten kaikkiin muihinkin tavoitteisiin, myös oppimistavoitteisiin tarvitaan selkeyttä ja järjestelmällisyyttä. Kun kannustat työntekijöitä asettamaan omia oppimistavoitteita ja seuraamaan niiden edistymistä, oppimisesta tulee helpommin rutiini ja mieluisa osa työarkea.
Tiimin sisälle voi luoda myös palkitsemisjärjestelmän, jossa saavutetut oppimistavoitteet palkitaan esimerkiksi tunnustuksilla, vapaapäivillä tai pienellä juhlistamisella.
Varmista, että organisaatiosi tarjoaa laajan valikoiman erilaisia koulutusmahdollisuuksia. Yksi tapa oppia ei yleensä sovi kaikille täydellisesti, mistä johtuen monipuolisuus on avainasemassa.
Oppimistavoiksi voi tarjota muun muassa etäkoulutuksia, webinaareja, podcasteja ja jopa valmennusohjelmia, jotta jokainen työntekijä voi valita itselleen sopivan keinon kehittää osaamistaan.
Kiireisessä työarjessa verkkokoulutuspalveluiden on oltava helppokäyttöisiä ja houkuttelevia. Kun organisaatiossa kiinnitetään huomiota koulutuspalvelun selkeyteen ja kattavaan valikoimaan, opiskelusta tulee saman tien mieluisampaa.
Uuden oppimista voi tukea tiimin sisällä esimerkiksi varaamalla aikaa osaamisen kehittämiselle tai tarjoamalla mahdollisuuksia yhteisölliseen oppimiseen. Mitäpä jos buukkaisitte perjantaiaamuille kalenterista puolituntisen oppimiselle ja järjestäisitte yhteisen learning coffee break -tuokion kokemuksien ja uusien oivalluksien jakamiseksi?
Oppimisesta tulee nopeasti motivoivampaa, kun mahdollisten haasteiden kanssa ei tarvitse painia yksin.
Yksi suurimmista esteistä oppimiselle – ja varsinkin uusien opintojen aloittamiselle – on ajan puute. Työntekijät saattavat kokea, ettei heillä ole tarpeeksi aikaa osaamisen kehittämiseen, tai muiden asioiden tulisi mennä aina oppimisen edelle kiireisessä arjessa.
Oppimista on mahdollista tukea vaikkapa tarjoamalla joustavia työaikajärjestelyjä tai raivaamalla oppimiselle aikaa niin, että muut asiat eivät voi mennä ajankohdan kanssa päällekäin.
Oppimisessa ja uusien rutiinien jalkauttamisessa malliesimerkkinä toimiminen on usein paikallaan. Teot puhuvat puolestaan – kun johdon edustajat ja esihenkilöt osallistuvat koulutuksiin ja osoittavat kiinnostusta uuden oppimista kohtaan, innostava ja positiivinen oppimisilmapiiri on helpommin havaittavissa.
Oppimisesta kannattaa myös puhua ääneen. Se, mistä keskustellaan, tulee helpommin keskeiseksi osaksi työyhteisöä. Jos tiimin sisällä puhutaan vain kiireestä ja tiukoista tavoitteista, ne ovat jatkuvasti mielen päällä ja ajavat muiden asioiden yli. Jos puolestaan uuden oppiminen ja kehittyminen nousevat keskusteluun kerta toisensa jälkeen, se myös ruokkii halua ja intoa opiskella.
Yksi osa avointa ja kannustavaa oppimiskulttuuria on myös muistuttaa, että haasteet uusien asioiden äärellä ovat tavallisia eikä niiden kanssa tarvitse olla yksin.
Kun kokemistaan vaikeuksia uskaltaa puhua ääneen, usein tuleekin ilmi, että moni muukin painii toisinaan motivaation löytämisen ja prokrastinoinnin taklaamisen kanssa. Yhdessä haasteisiin on helpompi keksiä ratkaisuja: kun esimerkiksi työkaveri kehottaa opiskelemaan kanssaan jotain uutta, ulkopuolelta saatu kannustus ja vertaistuki tekevät kehittymisestä helpompaa.
Kun kaikilla tiimiläisillä on kuultu olo ja palautteeseen myös reagoidaan mahdollisuuksien mukaan, on oppiminen ja kehittyminen mieluisampaa – ja siten myös motivoivampaa. Kerättyä palautetta voi hyödyntää paitsi koulutusten valikoiman kehittämisessä, myös sen varmistamisessa, että oppimismahdollisuuksien tarjonta on varmasti juuri omalle tiimille relevanttia.
Oppimiseen motivoinnissa on tärkeintä muistaa, että innostuneet ja osaavat työntekijät ovat yrityksen parhaita voimavaroja. Työntekijöiden motivointi on tärkeä osa osaamisen johtamista, jota on kehitettävä aktiivisesti muuttuvan työelämän myllerryksessä ihan jokaisessa organisaatiossa.
Kiinnostuitko monipuolisten oppimistapojen tarjoamisesta osana motivoivampaa työkulttuuria? Tutustu Eduhousen verkkokoulutuksiin ja ota meihin yhteyttä!