Kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaatio: uusi aika julkishallinnolle

Tuuli Tarukannel_DSC02620-Edit

 

Tämän artikkelin kirjoittaja Tuuli Tarukannel on Eduhousen julkishallinnon koulutuksien johtaja. Tuuli on viime vuonna Eduhousen kanssa yhdistyneen Hallintoakatemian perustaja. Julkishallinnon koulutuspalveluihin erikoistuneen Hallintoakatemian toimitusjohtajuuden lisäksi Tuuli on muun muassa toiminut Kuntaliitossa lakiasioiden erityisasiantuntijana ja FCG:ssä koulutuspäällikkönä ja konsulttina. Lisäksi Tuuli on kouluttanut ja konsultoinut kuntia niiden monissa eri tarpeissa.

 

Julkishallinnon dynaaminen maailma vaatii valmistautumista tulevaisuuteen. Digitalisaatio, tekoäly ja teknologiset ratkaisut ovat vahvasti mukana luomassa uusia mahdollisuuksia ja tehostamassa julkishallinnon prosesseja. Vastaan tulee väistämättä kuitenkin myös haasteita, ja kysyntä uudenlaiselle osaamiselle ja koulutukselle sen kuin kovenee. Mitä mieltä tästä kaikesta sitten kannattaisi olla?

Kun nykyään kirjoitetaan tekoälystä, hyvin usein teksti aloitetaan virkkeellä “Kysyin asiaa tekoälyltä, ja tekoäly vastasi näin.” Vitsi on ehkä käynyt vähän vanhaksi, mutta itsellänikin oli kiusaus toimia samalla tavalla. Sen sijaan vanhan kansan ihmisenä päätinkin keskustella asiasta ihan elävien ihmisten kanssa. Itsehän olen sitä sukupolvea, jolle uutta ja hienoa oli, kun suoritin Joensuun yliopistossa 90-luvun lopulla ATK-passin. Monien keskustelujen pohjalta tämän kokemuksen jakaa moni muukin julkishallinnon parissa työskentelevä.

Kun mietitään uutta teknologiaa, on kehitys tuolta 90-luvun lopulta ja kauempaakin ollut huimaava. Suuret hallinnolliset, lainsäädännölliset ja rakenteelliset muutokset ehkä saavat runsaasti julkisuutta, mutta taustalla kulkee kaiken olemisemme, työtapojemme ja elämisen mullistava muutos: digitalisaatio.

Nykyisin merkittäviä päätöksentekoon, palveluiden tuottamiseen ja hallintoon liittyviä asioita tehdään teknologisten ratkaisujen avulla, ja monia asioita on pystytty automatisoimaan. Lisäksi työn tekeminen, kokoustaminen ja jopa toimielinten virallinen kokouskulttuuri sekä asiakaspalvelu ovat muuttuneet. Moni asia ja työkavereiden kohtaaminenkin tapahtuu etänä ja verkon välityksellä.

Digitalisaation voima julkishallinnon tulevaisuudessa

Halusimme tai emme, tämä vaikuttaa julkishallintoon: teknologia kehittyy kovaa vauhtia, ja sen johdosta toimintatavat muuttuvat. Teknologisia ratkaisuja hyödynnetään ja on hyödynnetty julkishallinnossa monin tavoin ihan siinä missä muissakin organisaatioissa. Vauhti on tällä hetkellä päätä huimaava, mutta perässä on silti pysyttävä.

Kenellekään ei varmasti ole epäselvää, että parhaimmillaan teknologia luo meille upeita uusia mahdollisuuksia. Useita palveluita pystytään kehittämään ja tehostamaan tekoälyn avulla. Kun kehittämistyössä huomioidaan se, että esimerkiksi lain reunaehdot, hyvä hallinto sekä julkisuutta, salassapitoa ja tietosuojaa koskeva sääntely on prosesseissa sisällä, mahdollisuudet ovat rajattomat.

Tekoäly on jo nyt monessa eri prosessissa käytössä, ja myös päätöksentekoa on automatisoitu. Tekoäly ja teknologia näkyvät asioinnissa ja arjessa. Se on lisännyt ja kehittänyt esimerkiksi ihmisten mahdollisuuksia asioida viranomaisen kanssa: yhteydenoton ei enää tarvitse tapahtua toimipisteessä virka-aikaan.

Haasteita, uusia mahdollisuuksia vai molempia?

Teknologian ja tekoälyn käyttöön liittyy myös erilaisia haasteita, kuten vastuukysymyksiin, tietosuojaan tai etiikkaan liittyviä seikkoja. Tekoälyn käyttö edellyttää monesti erilaisen tiedon keräämistä, ja tekoäly pystyy käsittelemään suuria määriä henkilötietoja. Samalla kouluissa on entistä isompi tarve kouluttaa vastuulliseen tekoälyn käyttöön, mutta myös virheellisen informaation tunnistamiseen ja teknologisen turvallisuuden lisäämiseen.

Julkishallinnon palveluiden kehittämisessä on myös huomioitava yhdenvertainen palveluiden käyttömahdollisuus, palveluiden saavutettavuus ja helppokäyttöisyys. Palveluita täytyy kehittää niin, että kukaan ei joudu digitaitojensa vuoksi eriarvoiseen asemaan. On huomioitava myös se, miten palvelut turvataan vaikka kyberhyökkäyksessä, verkon kaatuessa tai isossa sähkökatkoksessa.

Teknologia- ja tekoälyosaamisen kehittäminen onkin yksi merkittävä tulevaisuuden vaatimus. Julkishallinnossa on syntynyt tarve erilaiselle koulutukselle, tekoälyn käyttämiseen liittyvälle ohjeistukselle, organisaation sisäisten toimintatapojen rakentamiselle sekä yhteisymmärryksen synnyttämiselle eri ammattiryhmien välillä. Lisäksi tarvitaan taitoa oppia kommunikoimaan toisin: tekoälyn kanssa, mutta myös tekoälystä.

Kun puhutaan mahdollisuuksista, tässä on todella suuri mahdollisuus uudistaa maailmaa, uudistaa julkishallintoa ja uudistaa käsitystämme siitä, mitä äly ja oppiminen lopulta on.

Rohkeasti kohti tulevaisuutta

Eduhousen verkkokoulutuspalvelusta löydät apua ja tukea moniin tuleviin haasteisiin aina kattavista digitaitojen ja tietoturvan koulutuksista julkishallinnon muutosvoimia käsittelevään podcast-sarjaan. Tutustu tarkemmin julkisen sektorin kouluttautumismahdollisuuksiin tai ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!Tutustu julkishallinnon koulutuksiin

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla: Saat viimeisimmät uutiset, päivitykset ja vinkit suoraan postilaatikkoosi.

Haluatko kokeilla palveluamme? Aloita 7 päivän maksuton kokeilujakso.

Tästä voit tutustua tietosuojaselosteeseemme.