ChatGPT:n nousu: Mitä yksilöiden ja organisaatioiden tulisi nyt tehdä?

ChatGPT on jo nyt maailmanlaajuinen ilmiö ja tämä on vasta alkusoittoa sille, millaisia muutoksia tulemme näkemään eri toimialoilla. Haastattelimme tekoälyasiantuntijoitamme Petri Kettusta ja Esa Riuttaa aiheesta. He pohtivat haastattelussaan syitä ChatGPT:n suosion taustalla sekä antavat vinkkejä siihen, miten yksilön ja organisaation tulisi nyt reagoida.

Miksi ChatGPT on nyt näin pinnalla? 

"Varmaan yksi syy ChatGPT:n valtavaan suosioon on se, että vihdoin tulee tekoälysovellus joka oikeasti näkyy meille kaikille. Toki tekoälyä on ollut jo pitkään sovellusten taustalla, mutta nyt minä tavallisena atk-miehenä pääsen itse suoraan keskustelemaan sen kanssa. Yritysten kannalta tällä on todella paljon merkitystä, sillä ChatGPT pystyy auttamaan yrityksiä monissa eri tehtävissä ja funktioissa", Petri Kettunen kertoo.

Esa Riutta on Kettusen kanssa samoilla linjoilla ja toteaa, että ChatGPT on nyt pinnalla useista syistä:

"Ensinnäkin siksi, teknologian kehitys on nopeaa, ja tekoälyjärjestelmät, kuten ChatGPT, ovat entistä tehokkaampia ja monipuolisempia. Ne pystyvät ymmärtämään ja tuottamaan luonnollista kieltä paremmin kuin koskaan aiemmin, mikä mahdollistaa uusia sovelluksia ja palveluita. 

Toiseksi, yritykset ja organisaatiot ovat yhä enemmän kiinnostuneita hyödyntämään tekoälyä ja koneoppimista. Se tarjoaa kustannustehokkaita ratkaisuja moniin ongelmiin. ChatGPT:n kaltaiset järjestelmät voivat auttaa esimerkiksi asiakaspalvelussa, sisällöntuotannossa, käännöspalveluissa ja monissa muissa tehtävissä. 

Kolmanneksi, yhteiskunta on yleisesti kiinnostunut tekoälyn potentiaalista ja sen mahdollisista vaikutuksista. Tämä saattaa synnyttää hypeä, mutta tekoälyllä on jo nyt todellista merkitystä yritysten toiminnalle ja yhteiskunnalle. Erityisesti tämä on pinnalla nyt, koska ensimmäistä kertaa tekoälyn avulla voi tehdä jotain käytännöllistä, eikä se ole enää teoriaa."

Riutta korostaa, että vaikka joidenkin tekoälysovellusten merkitys saattaa hiipua ajan myötä, ChatGPT:n kaltaiset järjestelmät ovat todennäköisesti täällä jäädäkseen, ja niiden vaikutus tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Tärkeintä on tunnistaa, mitkä sovellukset ja käyttökohteet ovat pitkällä tähtäimellä arvokkaita ja kehittää niitä vastuullisesti.

Mihin ammatteihin ja toimialoihin ChatGPT vaikuttaa erityisesti? 

"Monipuolisuutensa takia tällä voi olla vaikutusta hyvinkin moniin eri ammatteihin ja toimialoihin. Varmasti listan kärjessä ovat asiakaspalvelu, markkinointi, yleensäkin ottaen sisällön tuotanto ja esimerkiksi kääntäjät. Vaikka ChatGPT ei ole täydellinen kääntäjä, on se erittäin hyvä siinä!  Kyse onkin siitä, kuinka ChatGPT voi auttaa juuri sinun työtehtävissäsi", Kettunen toteaa.

"Merkittäviä muutoksia kokevat monet ryhmät. Juuri asiakaspalvelu, käännöspalvelut, markkinointi sekä rekrytointi tulevat varmasti hyötymään tekoälystä. Lisäksi hyötyy terveydenhuolto, jossa esimerkiksi diagnoosien teko on jo nyt pystytty hoitamaan varsin tarkasti tekoälyn avulla.  Myös teollisuustuotanto, rahoitus- ja lakialat tulevat saamaan tästä paljon työkaluja käyttöönsä. 

Oikeastaan kaikki ammatit, missä on osia mitä ei tehdä käsin tulevat kokemaan tekoälyn vaikutuksia lähitulevaisuudessa", Riutta summaa.

Miten yksittäisen ihmisen tulisi nyt reagoida? 

"Olla utelias ja kokeilla miten se voi auttaa juuri sinua! ChatGPT:n käyttö on kuitenkin erilaista kuin perinteinen Googlen käyttö, joten on hyvä harjoitella sen kanssa ihan uusia tapoja saada tietoa", Kettunen kannustaa.

Riutan mukaan yksittäisen ihmisen reagointi tekoälyn kehitykseen riippuu paljon henkilön taustasta, ammatista ja tavoitteista:

"Ensinnäkin pidä itsesi ajan tasalla. Seuraa tekoälyn kehitystä ja uutisia, jotta ymmärrät, miten se vaikuttaa omaan alaasi ja ammattiisi. Tämä auttaa sinua tunnistamaan mahdolliset muutokset työtehtävissä ja osaamisvaatimuksissa ja antaa paremmat työkalut ennakoida ja sopeutua niihin. 

Sitten kouluttaudu ja pidä taitosi ajan tasalla. Tekoälyn ja automaation vaikutukset voivat tehdä joistakin taidoista vanhentuneita, mutta samalla ne voivat synnyttää uusia työmahdollisuuksia. Harkitse lisäkoulutusta tai kurssien suorittamista, jotka auttavat sinua kehittämään uusia taitoja tai parantamaan nykyisiä osaamisalueitasi."

Riutta muistuttaa myös, että kouluttautuessa ei tule unohtaa hankkia perustietoja tekoälystä:

"Vaikka et olisi teknologia-alalla, tekoälyn perusperiaatteet ja käyttökohteet ovat erittäin tärkeitä ymmärtää. Tämä auttaa hahmottamaan, miten tekoäly voi vaikuttaa työhösi ja miten voit hyödyntää sitä tehokkaasti. Kehitä myös ongelmanratkaisu- ja vuorovaikutustaitojasi. Tekoäly ei vielä kykene täysin korvaamaan inhimillistä luovuutta, empatiaa ja monimutkaista ongelmanratkaisukykyä. Nämä ovat niitä taitoja, joilla voit erottua joukosta ja tehdä jotain mihin tekoäly ei pysty."

Miten organisaation tulisi reagoida? 

Kettusen ja Riutan mukaan viimeistään nyt olisi hyvä selvittää mitä mahdollisuuksia tämä tarkoittaa omassa organisaatiossa. Onko esimerkiksi pikavoittoja saatavissa sillä, että markkinointi hyödyntäisi ChatGPT:n  maksullista versiota omassa työssään?  Entä mitä vaikutuksia ChatGPT:llä on muille rooleille, kuten:

  • kirjanpitäjät 
  • opettajat 
  • palkanlaskijat
  • esihenkilöt tai johtajat
  • asiantuntijat
  • asiakaspalvelu- ja myyntihenkilöt?

"Näille kaikille rooleille on varmasti tulossa vaikutuksia ChatGPT myötä. Me paneudutaan tarkemmin roolien vaikutuksiin tulevissa podcasteissa, mutta esimerkiksi itse näen opettajilla suuren mahdollisuuden hyödyntää tätä opetuksen tukena. ChatGPT pystyy kuitenkin pienin varauksin olemaan mahtava henkilökohtainen oppimisen auttaja, Riutta toteaa.

Hänen mukaansa organisaatioiden tulisi myös valmistautua tekoälyn vaikutuksiin ja miettiä, miten ne voivat hyödyntää tekoälyä parhaalla mahdollisella tavalla. Se on kriittistä, sillä tekoälyjen vaikutukset ovat jo nyt tuntuvia ja muuttuvat jatkossa vain suuremmiksi. Tekoälyn skippaavat organisaatiot eivät välittömästi jää muista jälkeen, mutta alkavat jäädä ja kuilu kasvaa jatkossa koko ajan suuremmaksi. 

"Aloita laatimalla tekoälystrategia. Määritä siinä, miten organisaatiosi aikoo hyödyntää tekoälyä liiketoiminnassaan ja tavoitteidensa saavuttamisessa. Tähän voi sisältyä uusien teknologioiden käyttöönotto, prosessien automatisointi ja tekoälyn integroiminen tuotteisiin tai palveluihin", Riutta neuvoo.

Seuraavaksi hän kehottaa kouluttamaan henkilöstöä:

"Työntekijöiden täytyy olla valmiita käyttämään tekoälyä ja ymmärtämään sen mahdollisuudet omassa työssään. Tarjoa koulutusta ja resursseja, joiden avulla he voivat kehittää tarvittavia taitoja tekoälyteknologioiden käyttämiseen ja soveltamiseen."

"Ja sitten tietysti ala hyödyntää tekoälyä. Analysoi organisaatiosi prosesseja ja tunnista ne alueet, joilla tekoälyn käyttö voi lisätä tehokkuutta, parantaa tuottavuutta tai luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Näitä voi olla yllättävän paljon ja monissa paikoissa mitä emme välttämättä vielä edes tunnista".

Mitä koulutuksia Eduhouselta on tulossa tekoälyratkaisuihin liittyen?

"Luvassa on useita tekoälykoulutuksia. Julkaisimme jo seminaarin ChatGPT:stä sekä koulutuksen sen käytöstä niin videomuodossa kun kouluttajan vetämänä koulutuksena. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme heille räätälöityjä koulutuksia ja tietoiskuja.

Olemme tuomassa myös ulos joukon tekoälyä hyödyntäviä koulutuksia eri käyttäjäryhmille, esimerkiksi sosiaalisen median sisällön rakentamisesta tekoälyn avulla. Vastaavia koulutuksia muille ryhmille on myös tulossa. Lisäksi tarjontaamme tulee tekoälyn työkalukoulutuksia, kuten tekoälyn käyttö videotuotannossa", Riutta kertoo.

 

Kiinnostuitko tekoälyn mahdollisuuksista? Kokeile Eduhouse-palvelua ilmaiseksi viikon ajan ja opi uusia työelämätaitoja vaikka heti!

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla: saat uusimmat uutiset, päivitykset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Haluatko kokeilla palveluamme? Aloita 7 päivän maksuton kokeilujakso