Johtaminen tekoälyn aikakaudella: osaaminen, tiimit, kulttuuri
Petteri korostaa johtamisessa perusasioiden, kuten oikean osaamisen, toimivien tiimien ja organisaation syvällisen ymmärryksen pysyvän tärkeinä myös tekoälyn aikaansaaman muutoksen keskellä. Menestyksen taustalta löytyy tarvetta ympäristölle, joka tukee onnistumista, sekä kulttuurille, joka kannustaa kokeiluihin ja hyväksyy epäonnistumiset.
Johtamiskokemuksensa pohjalta Petteri korostaa fokusoitumisen merkitystä. On päätettävä, mitkä asiat ovat todella olennaisia – erityisesti teknologian nopeasti kehittyvässä ympäristössä. Hän esittää esimerkin, jossa uuden sovelluksen käyttöönotto näyttää tarjoavan pientä apua, mutta pahimmillaan se voi häiritä koko organisaation toimintaa ja johtaa erillisten datasaarekkeiden syntymiseen, jotka eivät palvele koko yrityksen etua.
Petterin mukaan tekoälyasioissa menestymisen avainasemassa ovat ihmiset, osaaminen, muutoskyvykkyys ja johtaminen – ei niinkään teknologia.
Datan laatu avainasemassa – Postilla 50 dataosaajaa
Muutama vuosi sitten Posti aloitti matkansa kohti tulevaisuuden liiketoimintaa hyödyntäen tekoälyä, dataa ja automaatiota AI Intelligence Automation -tiimin johdolla. Tiimi työskenteli hajautetusti eri organisaatio-osien kanssa ja ohjasi ensimmäisiä projekteja tekoälyn ympärillä.
”Teimme selvityksiä tekoälyn ja robotiikan mahdollisuuksista parantaa Postin liiketoimintaa, erityisesti asiakaspalvelua, ja aloitimme viemään eteenpäin hankkeita. Silloin huomasimme, että lisääntyneellä panostuksella ja systemaattisemmalla lähestymistavalla tekoäly-, data- ja automaatiotyöhön voitaisiin saavuttaa enemmän,” Petteri sanoo.
Nyt Postilla on noin 50 henkilöä, jotka työskentelevät datan parissa.
”Haluamme hyötyä siitä, että meillä on omaa osaamista, sillä dataosaaminen on fokuksessamme ja haluamme varmistaa, että pystymme toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet.”
Posti on hankkinut arvokasta oppia datan merkityksestä liiketoiminnassa. Petteri korostaa, että puuttuva data voi rajoittaa lopputulosta, ja datan laatu on avainasemassa. Vaikka organisaatiossa on vahva halu kehittää datan hyödyntämistä tuotannossa, on tunnustettu, että tietyillä alueilla tavoitteisiin ei vielä ole päästy.
Prosessien skaalaaminen tekoälyn avulla
Posti on onnistuneesti skaalannut tekoälyä tuotantoprosesseissaan, saavuttaen merkittäviä hyötyjä liiketoiminnalle. Yhtiö harjoittaa transaktioliiketoimintaa, joka sisältää paljon pieniä tapahtumia. Jokaisesta kuljetuksesta säästyvät sentit kerryttävät merkittäviä säästöjä vuositasolla.
Tekoäly on myös auttanut poistamaan operaatioiden suunnitteluvirheitä.
”Olemme kehittäneet algoritmin, jonka avulla ennustamme milloin asiakkaamme hakevat paketin pakettiautomaatista. Tämä auttaa kuljetusten kapasiteetin suunnittelussa – meidän tulee ennustaa kapasiteetti etukäteen, sillä kun jakeluautot pakataan, voivat pakettiautomaatissa olevat paketit olla vielä noutamatta,” Petteri sanoo.
Osaamisen kehittäminen on välttämättömyys tekoälyn aikakaudella
Posti panostaa henkilöstön ammatillisen osaamisen vahvistamiseen vastatakseen tekoälyn tuomiin muutoksiin; satoja Postin työntekijöitä osallistui Aalto yliopiston räätälöimälle tekoäly-verkkokurssille.
”Näen, että tänä päivänä on itsesuojeluvaistoa ylläpitää omaa markkina-arvoansa ja osaamistansa. Kannattaa panostaa siihen, että ymmärtää uusia teknologioita. Jokaisen kannattaa saada tietty taso haltuun”, Petteri korostaa.
Kuuntele jakso Eduhouse palvelussamme ja tutustu Bisnesälyä -podcastiin sivuillamme. Voit myös kuunnella podcastin Spotifyssä.